De meest gestelde vraag bij e-bikes is: “Hoe ver kan ik met deze e-bike fietsen?”.

Wat is waar?

Uiteraard geven alle fabrikanten op wat de actieradius van de fietsen is. De actieradius die de fabrikant daarbij aangeeft gaat vaak uit van ideale omstandigheden met minimale ondersteuning. Je kunt dit vergelijken met de verbruikcijfers van auto’s. Ook daarvan wordt het verbruik altijd onder ideale omstandigheden gemeten. Maar de praktijk is anders. Bij elektrische fietsen is het net zo. In het stadsverkeer met veel stoplichten is de accu veel sneller leeg dan wanneer je gelijkmatig door de polder fietst.

Natuurlijk doen fabrikanten hun best om de maximale actieradius te behalen. Maar die actieradius is ook afhankelijk van factoren van buitenaf.

Maar hoe ver kom je nu echt met je e-bike?

De mate van ondersteuning bepaalt hoe snel de accu leeg gaat. Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning dan moet de accu in het vlakke Nederland constant ruwweg 175 watt leveren. Hoe ver kom je dan? De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 350Wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fiets je zelf behoorlijk en met geringe ondersteuning dan levert de accu zo’n 70 watt. Met een 350Wh accu kun je dan vijf uur fietsen, zo’n 100 kilometer. Natuurlijk kun je nog verder fietsen als je vooral alles zelf trapt.

Bedenk dat de capaciteit van de accu afneemt na verloop van tijd en dat de capacteit bij kou lager is (kan 25% lager zijn bij 0 graden celsius). Dus kun je met een nieuwe accu met mooi weer 50 km fietsen dan is het goed mogelijk dat je na een paar jaar bij kou nog maar 25 km kunt fietsen. Volgens sommige fabrikanten moeten accu’s eerst een aantal keren laden en ontladen voordat ze de volledige capaciteit bereiken.

Hoe om te gaan met de accu?

Behandel de accu net zoals de accu van je telefoon: regelmatig opladen is prima. Vaak wordt aangeraden om dit na iedere rit te doen (om zo de levensduur van je accu te verlengen). Ga je de fiets voor de eerste keer gebruiken? Laad dan van tevoren de accu eenmaal volledig op. Belangrijk: rij de batterij niet steeds geheel leeg: dit komt de levensduur van je accu niet ten goede. En gebruik je de accu langere tijd niet? Laad hem dan wel op: bewaar hem niet geheel leeg. Accu’s lopen namelijk uit zichzelf leeg, dit proces heet ‘zelfontlading’. Wordt de batterij teveel ontladen dan treedt diepteontlading op. Een diepteontlading kan permanente schade aan het batterijpakket veroorzaken. Wanneer je de accu dus regelmatig oplaadt, voorkom je dat er dergelijke schade optreedt.

Tip:

De ideale temperatuur voor het bewaren van een fietsaccu is rond kamertemperatuur (15-25°C). Te koud of te heet zorgt voor mindere prestaties. In het najaar wil het al snel kouder worden, om de accu dan te beschermen kun je deze in een beschermhoes verpakken.

 

 

Naar Boven

Verder rijden? Let op:

  • Omgevingstemperatuur
  • Windkracht
  • Bandenspanning (min. 4 bar)
  • Gewicht van de berijder en de belading
  • Rijsnelheid
  • Gebruik van versnellingen
  • Leeftijd van de accu