Fietsendragers; waar moet je op letten?

Wanneer je e-bikes mee wilt nemen op de fietsendrager, is het van belang dat je een fietsendrager kiest die daarvoor geschikt is. Het grootste verschil tussen het vervoeren van e-bike of een gewone fiets ontstaat door het verschil in gewicht.

Draagkracht en kogeldruk

De kogeldruk is het gewicht waarmee je auto en trekhaak belast mogen worden. Op het typeplaatje van de trekhaak staat de kogeldruk vermeld. Deze maximale druk mag je niet overschrijden. Deze ligt meestal tussen de 50 en 75 kg.

De draagkracht van de drager is ook zeer belangrijk. Deze draagkracht wordt vermeld door de fabrikant en is bepaald voor elke specifieke fietsendrager.

Voorbeeld

Stel: een auto heeft een kogeldruk van 75 kg. De fietsendrager weegt zelf 20 kg, en een draagvermogen van 60 kg. Dan kun je met die fietsendrager 75 – 20 = maximaal 55 kg aan fietsen plaatsen. Het gewicht dat je op de ‘kogel’ plaatst is dus de drager + fiets(en)

Overige regels

Er zijn een aantal regels die je in acht moet nemen bij het gebruiken van een fietsendrager.

Je mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden.
De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken.
Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Als een fietsdrager de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van je auto.
In het buitenland gelden vaak andere regels. Controleer voordat je naar het buitenland gaat dus goed waar de regelgeving aldaar is.

 

 

 

 

Naar boven

Regels

  • De kogeldruk mag niet overschreden worden
  • De fiets mag aanweerzijden niet meer dan 20 cm uitsteken
  • De drager mag de achterlichten niet geheel of deels bedekken
  • De drager of verlichtingsbalk dient een witte kentekenplaat te hebben